Zaloguj się
Czy smog jest niebezpieczny dla dzieci?
(2017-04-04)

Najczęstszą przyczyną powstawania smogu są instalacje grzewcze, które emitują pyły i gazy. Z tego względu okres jesienno-zimowy jest najbardziej niebezpieczny, szczególnie dla dzieci oraz osób chorych na astmę. Warto zabezpieczać się przed powietrzem złej jakości, np. wyjeżdżając z maluchem poza miasto oraz zastosować dietę bogatą w selen oraz witaminy.

Jak smog wpływa na organizm dziecka?

Dzieci, oddychając przez usta, wchłaniają do organizmu więcej szkodliwych substancji (PM2,5, PM10, benzo(a)piren) niż dorośli. Poza tym dzieci oddychają bardzo szybko. Wobec tego, są bardziej narażone na choroby układu oddechowego (astmę oraz zapalenie górnych i dolnych dróg oddechowych). Tym bardziej, że śluz, który nie jest w pełni wykształcony oraz wąskie i krótkie drogi oddechowe sprawiają, że maluch ma predyspozycje do zapaleń i podrażnień. Smog, a także zawarty w nim pył, może być przyczyną obniżenia odporności, chorób układu krwionośnego oraz nerwowego.

Jak chronić dziecko przed smogiem?

Aby uchronić dziecko przed smogiem, warto nauczyć malucha oddychania przez nos. Można również sprawdzać jakość powietrza na domowych czujnikach, w które można się zaopatrzyć na stronie iVolta. Jeśli sensor wykaże wyjątkowo złą jakość powietrza, warto zatrzymać dziecko w domu. Poza tym, można zabierać malucha za miasto oraz unikać korków. Trzymanie dziecka z daleko od jezdni, na której zbiera się najwięcej pyłu, pomoże dziecku swobodnie oddychać. Rodzice powinni urządzić pokój malucha tak, aby okna nie wychodziły na ulicę.

Jaką dietę zastosować u dziecka, które jest narażone na smog?

Rodzice dziecka, które jest narażone na wdychanie trujących substancji, mogą przygotować specjalną dietę zawierającą produkty bogate w witaminy i minerały. Warto podawać dziecku posiłki z dużą ilością witaminy B6 oraz B12 (ryby, jajka, kurczak, czerwona papryka). Aby podwyższyć odporność malucha, sprawdzonym sposobem jest podawanie witaminy C oraz E. Warto jeść również produkty bogate w selen (podroby, wątróbka, czosnek), ponieważ neutralizują nadmiar wolnych rodników w organizmie.